Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Det er essentielt at holde sin krop sund og velernæret. Dette styrker din krop og dit immunforsvar, således at din krop kan modstå sygdomme og infektioner. Derudover styrker det dit velvære, da din krop vil få mere energi, og du vil kunne mærke et større overskud i hverdagen. I sidste ende kan en sund og velernæret krop også lede til en længere levealder. 

Herunder finder du råd om 3 vigtige og essentielle elementer som du skal være opmærksom på, for at holde din krop sund. Du kan læse meget mere om hvordan du får en sund krop hvis du følger linket. 

Få den rette mængde søvn

En veludhvilet krop er særligt vigtigt for din krops sundhed, da det er i denne periode at din krop restiruerer og \’genopbygger\’ sig selv, så den er klar til en ny dag. Du skal være opmærksom på at du heller ikke får for meget søvn, da det kan have den modsatte effekt af at få dig til at føle dig udhvilet – du kan føle dig mere sløv af for meget søvn. Den normale anbefaling er 8 timers søvn, så du vågner veludhvilet og klar til en ny dag. 

Sørg for en nærende kost

At spise en sund og nærende kost er vigtigt for en sund krop. Du skal sørge for at få de rette vitaminer, proteinter og antioxidanter gennem din kost, da disse er essentielle for en velfungerende og sund krop. Sørg derfor at skære ned for fedt og sukker, og i stedet fyld tallerkenen med kød med lavt fedtindhold, grøntsager og frugter. Lav en farverig tallerken – jo flere forskellige typer grøntsager og frugter, jo flere vitaminer og antioxidanter får du spist i løbet af ét måltid. 

Andre sider om sundhed:

  1. bedreholdning.dk
  2. engodloebetur.dk
  3. enguidetilsundhed.dk
  4. fitnessbladet.dk
  5. fitnessexperten.dk
  6. friskogsundmad.dk
  7. helseogsundhed.dk
  8. simplebalance.dk
  9. sunde-madvaner.dk
  10. sundesager.dk
  11. sundhedidanmark.dk
  12. sundhedshjaelpen.dk
  13. sundhedsmagasin.dk

Træn din krop sund

Træning er en vigtig faktor for en sund krop. Det anbefales at dyrke 60 minutters træning hver dag. De fleste mennesker tænker på denne træning som noget intenst såsom løb eller at løfte vægte, men den kan være så enkel som at gåen tur. Mens nogle øvelser har større indflydelse på dit helbred, er det vigtigste for dig at træne på en måde, som du føler dig godt tilpas med. At forsøge at løbe 20 kilometer efter ikke at have løbet i 2 år kan skade dig og holde dig hjemme i den næste måned. Det er også godt at prøve at variere din træning, fordi gentagelser også kan opbygge kroniske smerter og bringe spænding i din krop. Ved at variere din træning kan du målrette din træning mod forskellige muskelgrupper. En anden fordel ved at træne er at opnå en sund krop, så du føler dig glad. Træning frigiver endorfiner, der er kemikalier i din hjerne, hvilket giver lykke. Træning skal være en del af din daglige rutine og kombineret med ordentlig søvn- og spisevaner, kan det hjælpe dig med at stræbe mod en sundere livsstil.